jakość snu

10 rzeczy, które poprawią jakość Twojego snu

Śpisz te cholerne 8 godzin, a rano nie możesz otworzyć oczu. Dzień jeszcze dobrze się nie zaczął, a Ty już jesteś zmęczony. Dźwięk budzika jest najgorszym, co możesz usłyszeć rano… brzmi znajomo? Zasada 8 godzin jest dobra, ale nie gwarantuje, że obudzisz się wypoczęty. Liczy się nie tylko to ile śpimy, ale również to jak śpimy. Jak poprawić jakość snu? Wystarczy zastosować się do kilku prostych zasad.


1. Zjedz dobrą kolację

Nie kładź się spać głodny, ani mocno najedzony. Na 2-3 godziny przed snem zjedz lekkostrawną kolację. Nie przesadzaj z białkiem, ani tłuszczem. Proces trawienia to dodatkowa praca dla naszego organizmu, a w nocy mamy przecież wypoczywać.


2. Stymulanty

Jeśli jesteś fanem kawy, to zarezerwuj dla niej czas maksymalnie do południa. Kofeina i inne stymulanty działają na nas nawet wtedy, kiedy wydaje nam się, że dawno przestały. Odpuść sobie energetyka po pracy – na pewno wyjdzie Ci to na zdrowie.


3. Przygotuj otoczenie

Przewietrz sypialnię i zadbaj o to, żeby temperatura nie była zbyt wysoka. Wyłącz telewizor i wszystkie inne urządzenia emitujące światło. Zasypianie przed telewizorem jest fajne, ale źle wpływa na jakość snu. Jeśli przez okno wpada do pokoju światło latarni, to opuść rolety lub zasłoń okno zasłonami.


4. Nie żyj w łóżku

Łóżko ma się kojarzyć ze spaniem! Twój mózg notuje takie rzeczy i jeśli pół dnia spędzasz w łóżku, to kładąc się nie będzie dostawał sygnału, że pora na sen. Oglądanie telewizji, czytanie książek czy jedzenie w łóżku sprawia, że zamiast miejscem odpoczynku staje się dla mózgu naturalnym miejscem do życia. Absolutnie nie pracuj w łóżku, nie odrabiaj lekcji – nie rób niczego co kojarzy się z pracą czy szkołą. Jedynym odstępstwem od tej zasady jest seks – to możecie robić również w łóżku 😉


5. Zrelaksuj się

Ostatnie 2-3 godziny przed snem poświęć na rzeczy przyjemne. Poczytaj książkę, posłuchaj muzyki, pooglądaj telewizję – tylko pamiętaj, że nie robimy tego w łóżku!


6. Trenuj

Nie mówię tu od razu o ciężkim treningu na siłowni. Idź na spacer, pobiegaj, zrób cokolwiek żeby przyjąć trochę więcej tlenu. Aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na jakość snu pod warunkiem, że nie jest zbyt intensywna i nie wykonujemy jej przed samym snem. Trenuj w godzinach popołudniowych tak, żeby po treningu organizm mógł się wyciszyć. Jeśli przed treningiem stosujesz suplementy zawierające kofeinę, to tym bardziej powinieneś przenieść trening na jak najwcześniejszą godzinę.


7. Nie śpij w ciągu dnia

Jeśli masz za sobą ciężką noc i potrzebujesz odrobiny odpoczynku, to śmiało utnij sobie drzemke. Pamiętaj tylko, żeby trwała maksymalnie 20 minut. Dłuższy sen wcale nie postawi Cię na nogi, tylko sprawi że będziesz bardziej zaspany niż przed drzemką, a wieczorem będziesz miał problem z zaśnięciem.


8. Weź ciepły prysznic

A najlepiej ciepłą kąpiel. Zimna woda jest fajna rano, kiedy potrzebujemy orzeźwienia i pobudzenia.


9. Unikaj alkoholu

Przecież „dwa piwka przed snem pomogą szybciej zasnąć”. Jasne, ale wpłyną negatywnie na jakość snu. Alkohol nie sprzyja regeneracji organizmu, a przecież o to nam wszystkim chodzi.


10. Suplementy poprawiające jakość snu

Nie mówię tu o tabletkach nasennych. To zupełnie inna bajka i nie polecam ich używać osobom, które nie muszą tego robić. Istnieje masa suplementów, które wpływają pozytywnie na jakość snu. Najbardziej popularnym jest magnez – działa on, m.in. kojąco na układ nerwowy. Poza magnezem dobrymi suplementami są GABA i ornityna. Poza tym, jeśli masz problemy z zasypianiem możesz skorzystać z dobrodziejstw melatoniny, dzięki której uregulujesz pory zasypiania. Dodatkowo, kozłek lekarski pomoże Ci się wyciszyć i szybciej zasnąć.

To tylko 10 prostych zasad, dzięki którym jakość Twojego snu znacząco się poprawi. Większość z nich nie wymaga szczególnych poświęceń – wystarczy zmienić kilka nawyków. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, zaczniesz budzić się wypoczęty, jak ludzie z amerykańskich filmów – nawet w poniedziałki 😉

jak poprawić jakość snu

Pozdro!

Czytaj więcej!

Cześć! Jeśli przeczytałeś ten tekst do końca, to udostępnij go u siebie. Inaczej czekają Cię same nieszczęścia! Teresa z Konina nie udostępniła go u siebie i zsiadło jej się mleko w lodówce. Tadeusz z Żagania również go nie udostępnił i odpadła mu podeszwa z klapka! Arkadiusz z Rumii udostępnił go od razu i wygrał darmowego Harnasia!

Odwiedź również fp Bearded, inked and awesome i zostaw lajka. Będzie mi bardzo miło!


Czytaj również:

Jak poprawić jakość snu?

Please follow and like us:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Enter Captcha Here : *

Reload Image