jajka są zdrowe

Jaja – czy musimy się ich obawiać? 10 korzyści wynikających ze spożycia jaj

Przez długi czas o jajach krążyła opinia, że są niezdrowe, bo podnoszą poziom cholesterolu. Na szczęście wiele badań wskazuje na to, że jaja nie tylko nie są dla nas niezdrowe, ale ich spożycie może przynieść wiele pozytywnych efektów. Przede wszystkim są świetnym źródłem białka, minerałów i witamin. Jakie korzyści może przynieść spożywanie jaj?

Przeciętny Polak spożywa około 160 jaj rocznie. Najwięcej jaj spożywają Meksykanie – 370 jaj rocznie na osobę!


Korzyści wynikające ze spożycia jaj

  • Jaja są jednym z najlepszych źródeł białka

Jajko zawiera 13% białka, czyli w jednej średniej sztuce mamy go około 6-6,5g. Wbrew pozorom więcej białka znajduje się w żółtku – 16%. Białko jaja zawiera około 11% protein.

Białko zawarte w jajkach charakteryzuje się wysoką wartością biologiczną. Oznacza to, że zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy egzogenne. Proteiny jaj są uważane za wzorzec, jeśli chodzi o źródła białka dla człowieka.

  • Jajka są dobrym źródłem minerałów

W jajach zawarte są fosfor, potas, wapń, sód, żelazo, magnez, miedź, cynk i selen.

  • Zawierają wiele witamin

W jajkach znajdziecie wszystkie witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A, D, E i K oraz witaminy z grupy B.

  • Mają dobry wpływ na wzrok

Luteina zawarta w jajku chroni nasze nasze oczy przed promieniowaniem UVA i UVB. Dodatkowo zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej i poprawia widzenie.

  • Jest dobrym źródłem tłuszczu

Jedno jajo zawiera około 5 gramów tłuszczu, z czego tylko 1,5 g to nasycone kwasy tłuszczowe. Całą resztę stanowią zdrowe tłuszcze, w tym niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, w tym omega 3 i omega 6, których nasz organizm nie jest w stanie syntetyzować sam.

  • Są źródłem beta-karotenu (prowitaminy A)

Beta-karoten jest związkiem, który ma bardzo szerokie, pozytywne działanie dla naszego organizmu. Jest przeciwutleniaczem, przez co obniża powstawanie nowotworów. Do tego wspomaga nasz wzrok, zwłaszcza kiedy zapada zmierzch. Jest składnikiem barwnika wzrokowego w siatkówce oka, który odpowiada za widzenie przy słabym oświetleniu.

Beta-karoten wpływa również na nasz układ immunologiczny, a także przyczynia się do powstawania pięknej opalenizny.

  • Obniżają ryzyko powstawania cukrzycy

Według fińskich naukowców, spożywanie 4 jaj tygodniowo ma obniżać ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 o ponad jedną trzecią.

  • Jaja a poziom cholesterolu

W jednym jajku znajdziemy prawie 400mg cholesterolu. Jest ono jednak ewenementem, bo spożywanie jaj może okazać się pomocne w walce z jego wysokim poziomem. Zawarte w jajach kwasy tłuszczowe, lecytyna oraz witaminy i minerały wpływają na obniżenie poziomu złego cholesterolu (LDL) oraz korzystnie wpływają na poziom dobrego cholesterolu (HDL).

  • Jaja pomagają w walce z kacem

Zawarta w jajach cysteina przyśpiesza metabolizm i usuwanie toksyn z organizmu. Jest ona budulcem dla glutationu, który jest najważniejszym przeciwutleniaczem, jeżeli chodzi o procesy detoksykacyjne. Poza cysteiną mamy tu cholinę, która również wpływa na funkcjonowanie wątroby. Nie bez powodu najlepszym śniadaniem na kaca jest jajecznica!

  • Lecytyna z jaj poprawia pamięć i koncentrację

Kiedyś mówiono, że spożywanie dużych ilości jaj przyczynia się do powstawania sklerozy. Tymczasem zawarta w jajach lecytyna wpływa m.in. na poprawę pamięci i koncentracji. Poza tym, wpływa ona na obniżenie poziomu cholesterolu, chroni nasze jelita i wątrobę i jest świetnym lipotropem (spala tłuszcz).


Wartości odżywcze jaj

Wartości odżywcze jaj (na 100g/na 1 sztukę – 55g)

Wartość energetyczna – 143/80 kcal
Białko ogółem – 12.56g/6.5 g
Tłuszcz ogółem – 9.51g/5.33 g
Węglowodany – 2.11 g/ 0.7g


Witaminy:


Witamina A – 540/302 IU
Tiamina – 0.040/0.022 mg
Witamina E – 1.05/0.59 mg
Ryboflawina – 0.457/0.256 mg
Niacyna – 0.075/0.042 mg
Witamina B6  – 0.170/0.095 mg
Witamina B12 – 0.89/0.50 mg
Kwas foliowy –  47/26 µg
Witamina D (D2 + D3) 2.0/1.1 µg
Witamina K – 0.3/0.2 µg


Minerały:


Wapń – 56/31 mg
Żelazo – 1.75/0.98 mg 
Magnez – 12/7 mg
Fosfor – 198/111 mg 
Potas – 138/77 mg
Sód – 142/80 mg 
Cynk – 1.29/0.72 mg

Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe argumenty, można prosto stwierdzić, że jaja są zdrowe! Nie żałuj sobie 😉

Pozdro!

Czytaj również: najlepsze źródła białka

Cześć! Z tej strony Krzysiek! Wbrew pozorom nie jestem blogiem, tylko człowiekiem i jest mi bardzo miło, że tu trafiłeś! Wejdź na fp Bearded, inked and awesome i zostaw lajka, komentarz lub po prostu udostępnij posta, jeśli uważasz że jest ciekawy. Wielkie dzięki!


Czytaj również:

Jaja są zdrowe!

Please follow and like us:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Enter Captcha Here : *

Reload Image


Notice: Undefined index: efbl_enable_popup in /home/beardedinked/domains/beardedinkedandawesome.pl/public_html/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/public/easy-facebook-likebox.php on line 455

Notice: Undefined index: efbl_enabe_if_home in /home/beardedinked/domains/beardedinkedandawesome.pl/public_html/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/public/easy-facebook-likebox.php on line 459

Notice: Undefined index: efbl_enabe_if_login in /home/beardedinked/domains/beardedinkedandawesome.pl/public_html/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/public/easy-facebook-likebox.php on line 471

Notice: Undefined index: efbl_enabe_if_login in /home/beardedinked/domains/beardedinkedandawesome.pl/public_html/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/public/easy-facebook-likebox.php on line 479

Notice: Undefined index: efbl_enabe_if_not_login in /home/beardedinked/domains/beardedinkedandawesome.pl/public_html/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/public/easy-facebook-likebox.php on line 488

Notice: Undefined index: efbl_do_not_show_on_mobile in /home/beardedinked/domains/beardedinkedandawesome.pl/public_html/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/public/easy-facebook-likebox.php on line 496

Notice: Undefined index: efbl_enable_popup in /home/beardedinked/domains/beardedinkedandawesome.pl/public_html/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/public/views/public.php on line 25

Notice: Undefined index: efbl_enable_popup in /home/beardedinked/domains/beardedinkedandawesome.pl/public_html/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/public/easy-facebook-likebox.php on line 455

Notice: Undefined index: efbl_enabe_if_home in /home/beardedinked/domains/beardedinkedandawesome.pl/public_html/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/public/easy-facebook-likebox.php on line 459

Notice: Undefined index: efbl_enabe_if_login in /home/beardedinked/domains/beardedinkedandawesome.pl/public_html/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/public/easy-facebook-likebox.php on line 471

Notice: Undefined index: efbl_enabe_if_login in /home/beardedinked/domains/beardedinkedandawesome.pl/public_html/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/public/easy-facebook-likebox.php on line 479

Notice: Undefined index: efbl_enabe_if_not_login in /home/beardedinked/domains/beardedinkedandawesome.pl/public_html/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/public/easy-facebook-likebox.php on line 488

Notice: Undefined index: efbl_do_not_show_on_mobile in /home/beardedinked/domains/beardedinkedandawesome.pl/public_html/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/public/easy-facebook-likebox.php on line 496

Notice: Undefined index: efbl_enable_popup in /home/beardedinked/domains/beardedinkedandawesome.pl/public_html/wp-content/plugins/easy-facebook-likebox/public/views/public.php on line 25