Najlepsze sposoby na kaca – zapobieganie i leczenie

sposoby-na-kaca

Większość z nas ma czasami powody do świętowania. Urodziny, imieniny, wesela, Sylwester… lista jest długa. No, czasami po prostu trzeba! Niestety, chwila luzu i dobrej zabawy wiąże się często z przykrymi konsekwencjami dnia kolejnego. Kto z nas nie miał nigdy kaca? Sposoby na kaca to temat rzeka i żaden z nich (no, poza jednym) nie daje nam żadnej gwarancji, ale zawsze możemy próbować się bronić!

Niestety, przez 5000 lat, odkąd alkohol objawił się światu, nikt nie wymyślił jeszcze lekarstwa, które w 100% likwidowałoby objawy zatrucia alkoholowego. Istnieją jednak sposoby na kaca, które pomogą stanąć nam na nogi „dzień po”. W poniższym artykule znajdziecie informację o tym, dlaczego mamy kaca, jak zapobiegać jego powstawaniu oraz jak leczyć jego objawy, kiedy już nas nawiedzi.

  

Dlaczego po alkoholu mamy kaca?

Istnieją dwie zasadnicze przyczyny naszego złego samopoczucia. Bez niepotrzebnego zagłębiania się w niepotrzebne szczegóły są to: ogólne odwodnienie organizmu oraz działanie aldehydu octowego.

  

Odwodnienie organizmu

Na pewno znacie ten stan, kiedy po kilku drinkach/piwach zaczynacie częściej chodzić do łazienki. Nie jest to tak do końca spowodowane zwiększoną ilością przyjmowanych płynów. Alkohol, który spożywamy jest rozprowadzany przez układ krwionośny po całym organizmie. Następnie nasz organizm próbuje się go pozbyć. Nerki mają zdolność odfiltrowania alkoholu, ale potrzebują do tego dodatkowej ilości wody. Tym sposobem w łazience oddajemy więcej wody, niż przyjęliśmy, a nasz organizm w bardzo szybkim tempie się odwadnia. Tracimy nie tylko wodę, ale również elektrolity (magnez, potas, sód) i witaminy, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

  

Działanie aldehydu octowego

Aldehyd octowy, to efekt utleniania etanolu w naszej wątrobie. Jest on dużo bardziej niebezpieczny dla naszego organizmu niż sam alkohol. Na działanie aldehydu octowego szczególnie narażone są dwa organy – wątroba i mózg.

   

Jak uniknąć kaca?

„- Jaki jest najlepszy sposób na kaca?

– Szklanka wody.

– Przed czy po?

– Zamiast!”

I na tym kończą się stuprocentowe sposoby na kaca. Niestety, jeśli decydujemy się na spożywanie alkoholu, to musimy liczyć się z tym, że nie unikniemy konsekwencji. Oczywiście nie mówimy tu o dwóch drinkach, bo z taką ilością alkoholu nasz organizm poradzi sobie bez większych problemów, ale jeśli w planach mamy „grubą imprezę”, to bądźmy przygotowani do walki z kacem. Przed, w trakcie i po imprezie!

  

Dobrze się przygotuj! Czyli jak zapobiegać powstawaniu kaca

Pisałem już wyżej, że do walki z kacem warto stanąć już przed imprezą. Planowanie, to podstawa. O ile pod wpływem alkoholu nasze plany często ulegają zmianie, o tyle przed imprezą możemy w prosty sposób pomóc naszemu organizmowi w walce z kacem.

   

Walnij coś na wątrobę

Wątroba będzie miała naprawdę dużo roboty. Zadbaj o to, żeby była w dobrej kondycji. Będzie ona Twoim największym sprzymierzeńcem w walce z zatruciem alkoholowym. Nawet jeśli na co dzień nie masz z nią problemów, to warto o niej pamiętać. Istnieje masa leków i suplementów, które wspomagają działanie wątroby. Najprostszym rozwiązaniem są preparaty z sylimaryną. Kosztują kilka złotych i znajdziesz je w każdej aptece.

  

Nie pij na pusty żołądek

Picie na pusty żołądek, to najszybsza droga do „wpuszczenia” alkoholu do krwiobiegu. W wielkim uproszczeniu: załóżmy, że każdy kieliszek to 20 g alkoholu, z którym musi poradzić sobie nasza wątroba. Jeśli w żołądku nie znajduje się nic, co mogłoby ograniczać przedostawanie się alkoholu do naszego krwiobiegu, to wątroba za każdym razem dostaje „alkoholowy strzał” do przerobienia. Dobry obiad spowoduje, że alkohol będzie docierał do wątroby wolniej i da jej szansę na skuteczną walkę. Wbrew powszechnej opinii, nie musi to być tłusty posiłek. Duże ilości tłuszczu w połączeniu z alkoholem mogą być dla nas szkodliwe.

Poza tym nasz organizm do walki z wrogiem (ale również do zabawy!) potrzebuje energii!

  

Walka z kacem w trakcie imprezy…

  

Przekąś coś

Tu sytuacja jest podobna do tego, o czym pisałem przed chwilą. Jedzenie to energia dla naszego organizmu oraz bariera dla wchłaniania alkoholu. Wątroba do utleniania etanolu potrzebuje dodatkowej dawki energii. Między innymi stąd bierze się brak sił następnego dnia. Jeśli dostarczysz odpowiednią ilość kalorii, by zaspokoić potrzeby wątroby i reszty organizmu, to organizm poradzi sobie z kacem o wiele lepiej.

  

Popijaj

Najlepiej wodą z cytryną! Unikaj gazowanych napojów, bo zawarty w nich dwutlenek węgla przyśpiesza wchłanianie alkoholu. Co do soków owocowych istnieją sprzeczne teorie. Zawierają one zwykle dawkę witaminy C, ale zawarte w nich kwasy organiczne również mają wpływ na szybkość przyswajania alkoholu przez organizm.

  

Nie mieszaj alkoholi

Nie istnieje żadne naukowe wytłumaczenie tego faktu, ale ludzkie doświadczenie mówi, że coś w tym jest. Jest jednak jedna teoria, która działa podobnie do tego, o czym pisałem przy okazji popijania. Mieszanie mocnych alkoholi z alkoholami zawierającymi dwutlenek węgla (piwo, wino musujące, szampan) daje szczególnie negatywne skutki.

  

Kontrolniaczek

Kontrolniaczek, to nic innego niż zwrócenie wypitego alkoholu, który zalega nam w żołądku. Po prostu idziesz do łazienki i ogień! Jeśli nie potrafisz tego zrobić, to zwyczajnie użyj dwóch palców. Wyrzuć z siebie wszystko to, czego organizm nie zdążył jeszcze wchłonąć. Będzie miał mniej roboty. Tylko rób to z klasą – u siebie w łazience, a nie pod klatką 😉

  

Woda przed snem

A po wszystkim, zanim trafisz do łóżka, napij się wody. To będzie pierwszy krok w walce z odwodnieniem. Szklanka to minimum!

  

Jak leczyć kaca?

No, i przychodzi ten moment, kiedy rano otwierasz oczy. Mimo, że zastosowałeś się do wszystkich kroków opisanych powyżej, kac i tak przyszedł. Powtarzam jeszcze raz – nie istnieje lekarstwo, które daje nam 100% ochrony przed kacem. Większe lub mniejsze skutki spożycia alkoholu i tak nadejdą. Co wtedy?

  

Wyśpij się

Jeśli nie musisz, to nie wstawaj zbyt wcześnie. Daj swojemu organizmowi czas na regenerację. Po pierwszej pobudce napij się czegoś i zamknij oczy jeszcze na chwilę. 

  

Nawodnij organizm i uzupełnij elektrolity

Suszy? Pewnie, że suszy! Twoje ciało domaga się wody, którą zostawiłeś wczoraj w ubikacji. Dobrze jest przygotować sobie butelkę napoju izotonicznego. Może to być zwykły izotonik, np. Powerade, ale najlepszym rozwiązaniem jest woda kokosowa. Jedna i druga opcja uzupełni wypłukane elektrolity i dostarczy glukozy, która jest nam w tym momencie niezbędna, by odzyskać siły. A później woda. Dużo wody! Daruj sobie napoje energetyczne, które dodatkowo odwadniają organizm.

  

Tabletki na ból głowy

Ból głowy na kacu spowodowany jest odwodnieniem. Jeśli odpowiednio szybko nawodnisz organizm, to ból powinien ustąpić. Jeśli jednak nie jesteś w stanie wytrzymać i musisz sięgnąć po tabletkę, to unikaj środków z paracetamolem, który dodatkowo obciąży wątrobę. Ona nadal walczy o to, żebyś stanął dziś na nogi! Lepszym rozwiązaniem będzie ibuprofen lub kwas acetylosalicylowy (aspiryna).

  

Prysznic

Najlepszy będzie taki, w którym na przemian wykorzystasz ciepłą i chłodną wodę. Pobudzi krążenie, a przy okazji oczyści skórę, przez którą również wydalasz toksyny.

   

Śniadanie

Z żołądkiem bywa różnie i nie zawsze chce nam się jeść, ale wrzucenie czegoś ciepłego na ząb będzie dobrym rozwiązaniem. Z gotowaniem też będzie pewnie ciężko, ale robisz to dla własnego dobra!

  

Co zjeść na kaca?

  

Jajka

Jajecznica, to idealne rozwiązanie, gdy walczymy z kacem. Jajka zawierają cysteinę, która silnie oczyszcza organizm i świetnie radzi sobie z aldehydem octowym, który przecież jest główną przyczyną Twojego złego samopoczucia.

  

Boczek

Nie tylko dlatego, że idealnie nadaje się do jajecznicy. Nasycone kwasy tłuszczowe niwelują toksyczny wpływ alkoholu na wątrobę. Tak mówią naukowcy! Pamiętajcie jednak o umiarze, bo nadmiar tłuszczu może Wam zaszkodzić.

  

Sok pomidorowy

Sok pomidorowy zawiera sporo potasu, którego pozbyłeś się pijąc alkohol. Do soku możesz dodać odrobinę soli, która uzupełni niedobór sodu.

  

Rosół

Rosół to najlepsza zupa na kaca. Poza tym, że zawarta w nim sól jest źródłem sodu, to przede wszystkim ciepły rosół rozluźni Twój żołądek i pomoże w walce z nudnościami. Makaron w nim zawarty zawiera solidną porcję węglowodanów, które dodadzą Ci energii, a jeśli dodasz natkę pietruszki, to masz w komplecie porcję witaminy C. Pamiętaj, żeby nie był zbyt tłusty!

  

Witaminy

Po śniadaniu przyjmij dawkę witamin i minerałów – wczoraj sporo ich straciłeś, a przecież wiemy jak ważne są dla prawidłowego funkcjonowania. Weź też tabletkę na wątrobę – narobiła się przez ostatnie godziny i zasługuje na Twoje wsparcie. Dobrze łyknąć też probiotyk, żeby nasz układ pokarmowy odzyskał równowagę.  

  

 Czego unikać na kacu?

Picie alkoholu podrażnia nasz układ pokarmowy, więc unikaj tłustych potraw. Tłuszcz dodatkowo obciąży Twój organizm. 

Kawa też nie jest najlepszym rozwiązaniem, bo wpływa na naszą gospodarkę wodną, a przecież walczymy o to, żeby organizm jak najszybciej się nawodnił.

  

Klin na kaca!

Czym się strułeś, tym się lecz. W tym starym porzekadle jest trochę prawdy, ale klina pozostawiłbym sobie jako ostateczność. Jedna z teorii mówi, że za uczucie kaca odpowiadają śladowe ilości metanolu zawartego w alkoholach, które teoretycznie powinny zawierać tylko etanol. Przy większym piciu, metanol kumuluje się w naszym organizmie, a wypicie niewielkiej ilości etanolu następnego dnia pomaga go usunąć. Pamiętajcie jednak, że klin, to nie kolejna szklanka whisky, tylko raczej małe piwo. 

  

2KC

O 2KC krążą różne opinie. Jedni twierdzą, że nic nie daje, inni chwalą jego działanie. Biorąc pod uwagę, że nie ma leku na kaca, ciężko stwierdzić czy 2KC działa. Skąd mamy wiedzieć czy jeśli nie łyknęlibyśmy leku, to kac byłby większy? Ja ostatnio należę do osób, które zapobiegawczo stosują 2KC przed i w trakcie imprezy. O ile ciężko doraźnie określić czy czuję się lepiej, to skład tego leku daje mi nadzieję, że chociaż trochę uratowałem swój dzień po imprezie.

2KC zawiera w swoim składzie kwas bursztynowy i fumarowy, które skutecznie pomagają w walce z aldehydem octowym. Poza tym mamy tam witaminę C, wyciąg z opuncji figowej, glukozę, żeń-szeń czy taurynę, które na pewno nam nie zaszkodzą.

  

Apel!

Przy okazji, jak już jesteśmy w temacie dnia po imprezie, to pamiętajcie proszę, że nawet jeśli czujecie się dobrze, nie oznacza to, że w Waszym organizmie nie ma alkoholu. Powiem więcej! Jeśli rano czujecie się dobrze, może to oznaczać, że jeszcze nie wytrzeźwieliście, a kac dopiero nadejdzie. Nie wsiadajcie za kółko, jeśli nie macie pewności, że wynik na alkomacie będzie wskazywał zero. A nawet jeśli alkohol już zszedł z organizmu, to nadal nasza koncentracja i refleks na kacu są osłabione. Jeśli nie musicie, to odpuśćcie sobie jazdę. Utrata prawa jazdy, to najłagodniejszy wymiar kary. Naprawdę możecie zrobić krzywdę sobie lub/i komuś.

Powyższe sposoby na kaca powinny pomóc Wam w przeżyciu dnia po udanej imprezie, ale pamiętajcie, ze najlepszym sposobem jest po prostu nie pić zbyt dużo! Życzę wszystkim wielu udanych imprez z jak najmniejszą ilością konsekwencji! Bawcie się grzecznie i odpowiedzialnie! A jeśli znacie jeszcze jakieś sposoby na kaca, to podzielcie się nimi! 🙂

Jeśli spodobało Wam się coś z tego artykułu, to udostępnijcie go proszę u siebie. Mi będzie bardzo miło, a Wasi znajomi będą mieli szansę uniknąć niepotrzebnego bólu głowy. Z góry dziękuję! 🙂

Czytaj więcej!

Pozdro!

Ja na instagramie


Czytaj również:

Sposoby na kaca

Please follow and like us:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Enter Captcha Here : *

Reload Image