Jedz jak facet! – Bearded, inked and awesome

„Zjedz mięsko, zostawi ziemniaczki” – brzmi znajomo? I bardzo dobrze, bo jak wiadomo Mama ma zawsze rację.

Białko – główny budulec naszego ciała. Wielu osobom przyjmowanie białka kojarzy się tylko z napakowanym kolesiami na siłowni, ale przecież tak na prawdę każdy z nas w codziennych posiłkach też spożywa białko. Jednak mało kto poza sportowcami zwraca uwagę na to ile i jaki rodzaj białka przyjmuje.

A dlaczego warto zwrócić na to uwagę?

Białko to podstawowy składnik budulcowy w naszym ciele – buduje nie tylko nasze mięśnie, ale też inne tkanki a także krew. Co za tym idzie – mówiąc w bardzo dużym skrócie – białko wpływa pozytywnie na naszą odporność. Ma duży wpływ na naszą sylwetkę (nie tylko buduje mięśnie, ale również sprzyja utracie tkanki tłuszczowej). Dodatkowo… a o tym na koniec 😉

Organizm ludzki nie potrafi magazynować aminokwasów, dlatego bardzo ważne jest, żeby dostarczać regularnie kolejne porcje protein. Nie masz czasu jeść w ciągu dnia? Założę się, że masz, ale nie chce Ci się zrobić nawet głupiej kanapki. Wiem, żyjemy w czasach, kiedy większość z nas ciągle biegnie. Warto jednak pomyśleć czasem o tym jak ten bieg odbija się na naszym zdrowiu i zwolnić na chwilę.

Skąd brać to białko? Mięso, jaja, chudy nabiał, ryby – to najlepsze źródła białka. Są jeszcze odżywki białkowe, które jak najbardziej polecam, ale pamiętajcie by nie traktować ich jako zamiennik posiłku, tylko jako jego uzupełnienie. Żarcie jest zawsze na pierwszym miejscu!

Ok, a ile tego białka jeść? Istnieje wiele mitów na temat białka – że w nadmiarze szkodzi, że organizm nie przyswaja jednorazowo więcej niż 20g, itp. W nadmiarze szkodzi nawet woda. A ile białka można uznać za szkodliwy nadmiar? Tego nikt nie zbadał. Przeciętny człowiek potrzebuje dziennie 1-1,5g białka na kilogram masy ciała. Jeśli ćwiczysz – zapotrzebowanie oczywiście się zwiększa.

Wszystko, co zostało tu napisane, to tylko ogólne informacje. Wnikając w szczegóły można napisać książkę. Jeśli chcecie dowiedzieć się czegoś więcej, to śmiało piszcie.

A! I miało być coś na koniec. Białko odpowiada za budowę naszych tkanek. Przy odpowiednim spożyciu protein zniszczone tkanki szybciej się regenerują, rany szybciej się goją, szybciej rosną też paznokcie i… włosy! Twoja broda wolno rośnie? Twoje włosy są cienkie i zniszczone? Może spożywasz za mało białka?

P.S. Jeśli doszedłeś, aż do tego momentu, to znaczy, że tekst Cię nie zanudził. Zostaw lajka lub komentarz (tu lub na fb). Dzięki!

 

Please follow and like us:

1 thought on “Jedz jak facet! – Bearded, inked and awesome

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Enter Captcha Here : *

Reload Image